Tappa formen
I förra inlägget skrev jag om Solomon Fefermans idéer om logikens
avgränsning och refererade då till MacFarlane (2015), som ger en
allmän översikt över detta problemområde, som delvis bygger på
artikelförfattarens avhandling (MacFarlane 2000). Frågeställningen i denna
handlar om hur det skall förstås att logiken är formell
, att den
handlar om slutledningar som är giltiga genom sin form
– en
karakteristik som brukar ges till nybörjarstudenter i logik, för att ge
dem ett begrepp om vad som skiljer logiskt giltiga slutledningar från
rimliga
slutledningar i allmänhet. MacFarlane gör tre olika
preciseringar av idén om logiken som formell:
- Logiken ger normer för tänkande eller användning av begrepp (hävdanden, slutledningar, omdömen etc.) som sådant, oavsett vad det handlar om.
- Logikens normer är okänsliga för olika individers identitet. Om en slutledning är logiskt giltig förblir den giltig även om de individer som förekommer i den byts ut.
- Logiken abstraherar totalt bort innehållet i alla begrepp och tillför därför inte i sig någon kunskap om världen.
Enligt MacFarlane har idén att logiken är formell sina rötter i Kants filosofi: han tänkte sig att den är formell i alla tre bemärkelserna. Gottlob Frege är den moderna symboliska logikens främste grundläggare. Han uppfattade logiken som formell i den första bemärkelsen men inte i de två andra. En av hans idéer är att matematiken kan härledas ur rent logiska principer: det innebär att de logiska lagarna är kapabla att skilja mellan olika objekt (olika tal). Dessutom har logiken sin egen begreppsapparat, som kan göras till föremål för resonemang som tillför kunskap. De så kallade logiska positivisterna under mellankrigstiden återgick emellertid till en uppfattning om logiken som formell i den tredje bemärkelsen: de tenderade att betrakta logiska sanningar som något som etablerats genom konvention, att vi bestämt oss för att använda vissa uttryck på ett visst sätt. Denna uppfattning har i sin tur fallit i vanrykte efter kritik från bl.a. Quine. Många moderna filosofer har antingen avvisat idén om en skarp avgränsning av logiken eller tagit fasta på bemärkelsen 2, som de tänkt sig kan ges en matematiskt precis formulering i termer av invarians under permutationer som kriterium för att höra hemma i logiken, som jag diskuterade i förra inlägget.
MacFarlane gör en generalisering av detta kriterium och argumenterar för
att det inte är så lätt att separera från de äldre idéerna. Han
definierar kriteriet med hjälp av typteori. I den enklaste versionen,
som är anpassad för vanlig predikatlogik, finns två grundläggande typer,
objekt eller individer \(\mathrm{O}\), och sanningsvärden \(\mathrm{V}\), i
vilken ingår \(\text{Sant}\) och \(\text{Falskt}\). Utifrån dessa kan
komplexa typer definieras. De grundläggande definitionerna görs på det
MacFarlane kallar den presemantiska
nivån, där vi ägnar oss åt
semantiska värden, utan att koppla dem till språkliga uttryck.
Exempelvis är predikat, på denna nivå, av typen
\(\mathrm{O}\rightarrow\mathrm{V}\): de är funktioner som tar en individ
och ger ett sanningsvärde. På detta sätt kan predikatet född 1973
uppfattas som en funktion \(f\), som ger \(\text{Sant}\) för individer födda
1973 och \(\text{Falskt}\) för alla andra. En permutation \(\sigma\) på
\(\mathrm{O}\) innebär att individerna byter plats
med varandra, som
beskrevs i förra inlägget. Denna ger för varje typ \(Z\) upphov till en
transformation \(\sigma^Z\). För \(Z=\mathrm{O}\) är den permutationen
själv: \(\sigma^Z(w)=\sigma(w)\) för alla individer \(w\). Sanningsvärdena
lämnas i fred: för \(Z=\mathrm{O}\) gäller \(\sigma^Z(w)=w\) om \(w\) är
\(\text{Sant}\) eller \(\text{Falskt}\). För en komplex typ
\(Z=X\rightarrow Y\) gäller för alla \(w\) i \(Z\): \(\sigma^Z(w)=\sigma^Y\circ
w\circ(\sigma^X)^{-1}\).
För ett enkelt exempel på hur det fungerar, låt Hanna och Tage vara två individer, födda 1973 och 1928, och låt \(\sigma\) vara en permutation där de byter plats med varandra, som i exemplet i förra inlägget. I så fall gäller \(f(\text{Hanna})=\text{Sant}\), men samtidigt \(f\circ\sigma^{-1}(\text{Hanna})=f(\text{Tage})\), vilket ger \(\text{Falskt}\). Alltså ger \(f\) och \(f\circ\sigma^{-1}\) olika värden för samma argument, och vi har därmed ett motexempel mot att \(f\) skulle vara invariant under alla permutationer, vilket i sin tur – enligt invarianskriteriet – innebär att \(f\) inte är logisk. De värden som brukar betraktas som logiska i vanlig logik, som sanningsfunktioner och kvantifikatorer, faller däremot ut som invarianta. MacFarlane visar hur dessa semantiska värden kan kopplas till språkliga uttryck, för att definiera vad som skall räknas som logiska konstanter.
Så långt verkar kriteriet klart och precist. Men MacFarlane menar att
när det stavas ut i typer som han gjort kan det ligga nära till hands
att vi frågar oss varför vi bara skall bry oss om permutationer på
individtypen och inte på t.ex. sanningsvärdena. Det kan verka självklart
när det gäller vanlig logik med bara två sanningsvärden, men det är
kanske inte så självklart om vi vill använda samma teoretiska ramverk
för flervärdig logik med flera sanningsvärden eller modallogik.
MacFarlane utarbetar ett ändrat kriterium, som dels medger fler
grundläggande typer än \(\mathrm{O}\) och \(\mathrm{V}\), dels tillåter
permutation på alla grundläggande typer men bara kräver invarians under
sådana permutationer som bevarar den intrinsikala strukturen
på en
typ. Men vad menas med intrinsikal struktur
? Enligt MacFarlane är det
den struktur som behövs för att vi skall redogöra för hur språkliga
satser kan hävdas och förekomma i slutledningar, vilket han kallar
postsemantik
.
Om vi inte skiljde mellan \(\text{Sant}\) och \(\text{Falskt}\) skulle vi
inte kunna förklara hur vissa satser, men inte andra, kan hävdas eller
sägas följa ur andra satser utan lögnaktighet. Därför hör de till den
intrinsikala strukturen, och permutationer på dem utgör inga motexempel
mot t.ex.
sanningsfunktioner som logiska. Inom så kallad modallogik används
operatorer av typen \(\Box(p)\). De tolkas som att ett påstående \(p\) är
nödvändigt sant
, vilket i den sorts semantik som normalt används
innebär att \(p\) är sant i alla tillgängliga möjliga världar. Någon
struktur på de möjliga världarna är dock inte nödvändig för
postsemantiken enligt MacFarlane. Nödvändighetsoperatorer som använder
en sådan struktur (alla meningsfulla operatorer utom den i systemet S5
där alla världar alltid är tillgängliga) är därmed känsliga för
permutationer som inte hotar den intrinsikala strukturen, och därför
faller de utanför logiken.
Slutsatsen av allt detta är att invarianskriteriet, som utlovade en
matematiskt precis avgränsning av logiken till skillnad från de äldre
och dunklare idéerna, förutsätter en uppfattning om vad som skall räknas
till normer för tänkandet som sådant, den första preciseringen av
formalitet: utan en sådan går det inte att avgöra för vilka
permutationer som invariansen är relevant. Som Feferman (1999) hävdar är det
kanske också till stor del en sådan uppfattning om logiken som gör det
intressant att ställa sig frågan vad som hör till den, då det kan bidra
till fördjupad förståelse av hur vårt tänkande fungerar. Vi som
intresserar oss för t.ex. deontisk logik (som handlar om relationer
mellan normutsagor med bör
och får
och ofta studeras med
modallogiska system) kommer inte att sluta med det för att den visar sig
falla utanför logiken enligt ett kriterium som det nämnda, men vi kanske
får medge att den inte befattar sig med regler för tänkande på den mest
grundläggande nivån.