Efter viruset
I mitt inlägg här den 7
augusti
diskuterade jag John MacFarlanes idéer om vad det innebär att logiken är
formell
. En central tanke är att uppfattningen om logiken som formell
kommer från Kants filosofi, men att modern filosofisk debatt förlorat
kontakten med dessa rötter, vilket ger upphov till mycket förvirring. I
ett avsnitt med rubriken After formality? (MacFarlane 2000, 238–239)
gör han en analogi med diskussionen i MacIntyre (1981), ett litet mer
allmänt känt filosofiskt verk.
MacIntyre (1981) börjar med att beskriva en värld där vår
naturvetenskapliga kunskap gått förlorad: det finns bara litet fragment
av vetenskapliga verk, instrument som ingen vet vad de är till för och
så vidare – ett scenario som i sin tur inspirerats av Miller (1960), en
postapokalyptisk roman om hur munkar försöker återskapa vetenskapen
efter ett globalt kärnvapenkrig. Folk försöker ägna sig åt vetenskap med
hjälp av de bevarade fragmenten, men det blir förvirrat, och
användningen av de vetenskapliga begreppen kommer att bli mer eller
mindre godtycklig när de inte sätts in i sitt ursprungliga sammanhang.
MacIntyres poäng är att nutida moralfilosofi (och kanske diskussion
kring moral i samhället i stort) befinner sig i en liknande belägenhet:
han menar att den använder sig av begrepp som härstammar från en antik
världsbild, där människan och naturen tänks ha någon sorts objektivt
mål
, som gradvis övergetts sedan renässansen.
Enligt MacFarlane gäller något liknande delar av logikens filosofi idag:
alla säger att logiken utmärker sig genom att vara formell
, men de har
som sagt tappat kopplingen till Kant, där denna karakteristik
ursprungligen hör hemma. Det resulterar i ett språk som slarvar bort
viktiga distinktioner, är fullt av tvetydigheter och ger upphov till
diskussioner grundade på motstridiga intuitioner där det inte går att
komma någon vart, trots att filosoferna bemödar sig att formulera
tekniska kriterier för att precisera sina anspråk.
Jag undrar om inte den modell MacIntyre använder för moralfilosofin och
MacFarlane använder för logikens filosofi också i stor utsträckning kan
tillämpas när det gäller modern epidemiologi om åldersrelaterad
sjuklighet, för att förklara sådan problematik som jag diskuterade
senast i förra inlägget. Forskningsområdet har utvecklats ur äldre
epidemiologi, som i huvudsak studerade epidemiska infektioner, där varje
infektion identifierades utifrån en bakterie, ett virus eller annan
mikroorganism som är nödvändig för att infektionen skall uppstå. När
epidemiologin från 1940-talet och framåt flyttade över fokus till olika
åldersrelaterade hälsoproblem kom idén om enkla, nödvändiga orsaker som
definierade sjukdomarna att i stor utsträckning överges, och i stället
inriktades forskningen på anhopningar av riskfaktorer
(Stallones 1980).
Forskarna behöll den gamla begreppsapparaten, där de talade om sjukdomar
som om de vore klart avgränsade, men utan att något nytt tydligt
identitetskriterium formulerades.
Därmed har vi idag en vetenskap som på många punkter stämmer in på
MacFarlanes beskrivning av forskningen kring logikens formalitet: den är
ofta matematiskt sofistikerad, samtidigt som diskussionerna förbiser
enkla distinktioner och innehåller en massa tvetydigheter, när det
gäller exempelvis vad för slags utfall som mäts och vilka
sjukdomsdiagnoser som ingår i utfallet. För att det skall gå att göra
statistiska analyser måste förstås dessa saker definieras på ett precist
sätt, men definitionerna verkar ofta mer eller mindre godtyckliga, och
anses ofta inte nödvändiga att reproducera. Ett av de senaste exemplen i
raden är det jag tog i upp i förra inlägget med Nestle (2016): en
internationellt ansedd vetenskaplig tidskrift återger en graf som sägs
visa mortalitet
på y-axeln, utan att det någonstans framgår vad det är
för slags mortalitet.